Promjene na koži i Covid-19 infekcija

Pročitajte zanimljiv tekst o kožnim promjenama koje može uzrokovati Covid 19 infekcija koju je napisala prof. Gregurek Novak za našu Polikliniku!

Id reakcije opisane u prethodnom članku i dalje su prisutne te predstavljaju dijagnostički i terapijski problem. U današnje vrijeme, sličan mehanizam nastanka i izgled kožnih promjena vidimo u kontaktu sa Covid-19 virusom. U tom kontaktu, s nama novim i nepoznatim virusom, nastaje također imunološka reakcija (tipa Id reakcije) sa stvaranjem imunih kompleksa te aktivacijom komplementa uz oslobađanje citokina.

Virus izaziva i promjene na krvnim žilama, posebno kapilarama. Reakcije se zbivaju u cijelom organizmu, ali koža kao naš najveći i najvidljiviji organ, vrlo rano pokazuje znakove te bolesti te nas upozorava da napravimo testiranje.

Siguran znak infekcije Covidom-19 na koži su danas takozvani “Covid prsti” na nogama i rukama. Javljaju se kod mlađih bolesnika i djece, u oko 20% zaraženih. U početku su, s obzirom na zimski period, bili smatrani ozeblinama. Promjene su bolne, javlja se oteklina prstiju i eventualno nekroze, a mogu biti jedini znak zaraze. Spontano prolaze i ne dolazi do nikakvih težih oštećenja cirkulacije. Takvi slučajevi su u početku odlazili na preglede vaskularnim kirurzima ili angiolozima te tako prenosili zarazu. Slične promjene se mogu javiti i na nosu ili uškama, ali rjeđe.

Ne tako tipični te manje opisani su nespecifični osipi tipa urtikarije, morbila (ospica), sitnih mjehurića na rukama, gnojnih promjena tipa vodenih kozica te pojedinačne promjene na znojnicama u obliku upale (nastanak čira). Mogu se javiti i samo lokalizirana žarišta koja podsjećaju na kontaktni dermatitis ili herpes. Bitno je da bolesnici u anamnezi nemaju slične promjene na koži  odprije, već su one nastale naglo te po prvi put u životu. Opisano je i difuzno ispadanje kose te upale očiju. Kod starijih osoba sa težim slikama bolesti često se vide potkožna sitna krvarenja (purpura). Uz to, Covid-19 izaziva promjene u sastavu krvi sa posljedičnim trombozama te pojavom krvnih ugrušaka. Katkada promjene podsjećaju i na sistemne bolesti npr. sistemni lupus eritematodes (SLE), što znači pojava crvenila lica sa oštećenjem srca, koje se naziva multisistemski inflamatorni sindrom kod djece.

Posebne terapije nema i sve promjene se povuku spontano, ali mogu još kroz dva do tri mjeseca recidivirati. Liječenje je simptomatsko. Mogu se davati razblažene ili nefluorirane kortikosteroidne kreme kroz kratki period (nekoliko dana) ili neutralne kreme za njegu kože uz svojstvo ublažavanja svrbeža, kojih na našem tržištu ima mnogo. Antihistaminici u tabletama daju se kroz kraće vrijeme u slučaju pojave jačeg svrbeža. U slučaju bolnih prstiju mogu se dati i sredstva za ublažavanje bolova. Sistemski kortikosteroidi daju se samo kod zahvaćenosti pluća, ali ne za same promjene na koži.

Zaključak

Ako primijetite naglu pojavu promjena na koži koje nikada niste imali, učinite PCR test na Covid-19 te se izolirajte jer možete prenositi zarazu. Konzultirajte se online sa svojim obiteljskim liječnikom, dermatologom ili infektologom.

#ostaniteodgovorni